12 juli 2018

12 087 blivande studenter har nu fått besked att de antagits till någon utbildning vid Linköpings universitet i höst, en ökning med två procent jämfört med föregående år. 6768 har antagits till program, 5131 till kurs och 188 till kurs och program.

Studenter på vägNya studenter på väg Foto: David Einar NygrenTotalt i landet har 275 231 sökande antagits till en högskoleutbildning i höst, meddelar Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande, en ökad antagning med cirka 2,2 procent jämfört med föregående år. Antalet antagna ökar för tredje året i rad, men samtidigt minskar antalet behöriga sökande totalt i landet med 1,5 procent.

I år hade LiU 34 653 behöriga sökande, varav 11 418 sökte LiU i första hand, jämfört med 11 793 förstahandssökande under föregående år.

LiU har 25 618 behöriga sökande till programutbildningarna, varav 7884 sökt LiU i första hand.  6 768 har fått ett positivt antagningsbesked. Till fristående kurser har 3 534 av totalt 7745 behöriga sökt LiU i första hand, 5131 har antagits, och av de 1227 behöriga till kurs och program har 188 fått ett positivt besked.

Alla antagna har nu till den 27 juli på sig att tacka ja eller nej till platsen medan de som står på reservplats får vänta på sina antagningsbesked till den 2 augusti.

Välkommen!