10 oktober 2017

17-19 oktober 2017 arrangerar Linköpings universitet "Populärvetenskapliga veckan". 3 000 gymnasieelever får chansen att lyssna på föreläsningar om kryptovalutor, huruvida katter och människor kan kommunicera med varandra och om det går att använda tv-spel för att förbättra människors hälsa.

Populärvetenskapliga veckan

"Populärvetenskapliga veckan", som anordnas för 15:e gången, innehåller lättillgängliga föreläsningar som är cirka tjugo minuter långa. Tanken är att eleverna ska finna inspiration till att plugga vidare och få en naturlig kontakt med universitetet. Kanske föds också tankarna om att inleda en egen forskarkarriär?

Över 50 forskare kommer att finnas på plats under de tre dagarna och ger eleverna möjlighet att ta del av den senaste forskningen från Linköpings universitet – från forskarna själva. Här kan eleverna även få inblickar i hur forskarna tagit sig dit där de är i dag. Vad läste de, hur mycket behöver man plugga, är vägen för att bli forskare alltid spikrak?

I samband med föreläsningarna anordnas också en mässa, där besökarna bland annat får se hur man genom patientsimulering kan tränas för vårdens vardag, får känna på textila muskler och prata med studenter om studier och studentliv. På plats finns även studievägledare som kan svara på frågor kring elevernas framtida studieval.

Arrangemanget genomförs i C-huset på Campus Valla.

Läs mer om Populärvetenskapliga veckan