07 februari 2020

Gymnastikens rörelseglädje, möjligheten att klättra och sitta högt men också att flockas till ett stilla samspråk har inspirerat studenter i möbeldesign vid Malmstens LiU. De har satsat på samtal, avkoppling och glädje för sommarens pop-up-parker.

Montern Stockholmsmässan,
Trångt och kreativt i Malmstens monter på Stockholm Furniture Fair.  Monica Westman
Hur mycket möbler ryms det på en lastpall? Både många och roliga, visar det sig.
Sistaårs studenterna vid Malmstens möbeldesignprogram har satsat på humor och trivsel när de designat och tillverkat möbler för den senaste trenden med pop-up-parker. Eller vad sägs om Anna Engvalls möbelserie med bord, bänk och pallar som för tanken till gympasalen med dess rörelseglädje. Gympa är också namnet på möbeln.
Anna Engvalls pall Gympa. Foto Monica Westman– Jag ville göra en möbel som ger associationer och minnen och lite ”vänta nu, vad är det där?”, berättar hon.

Pallen och bordet har också fått en lasyr som ska påminna om den mocka som finns på plintarna i gymnastiksalen. Ett bord, en bänk och två pallar ryms precis på en lastpall och kan passa lite varstans sommartid.

Klättringsvänligt

Ronja Hadders uppflugen på högsta nivån på Nivå Foto Monica WestmanRonja Hadders har ritat och tillverkat möbeln Nivå, en serie bänkar i olika höjder som kan kombineras och sättas ihop lite hur som helst.
– Det ska synas att det inte är en vanlig möbel och samtidigt ge en känsla av lekfullhet. På en vanlig parkbänk sitter ju folk på ryggstödet för att komma upp lite, här kan man klättra upp och sitta högt. Att får arbeta med färg kändes också viktigt i en pop-up-miljö och jag valde lila som är en färg som sällan syns i offentliga miljöer, säger hon.

Hon har tillverkat Nivå i stadig furu och med lasyr och olja för utomhusbruk.

Moa Sjöberg har valt ett lite annat uttryck, en enkel stol i alm med en sitts av perforerad plåt, som hon kallar Flock.

– Den kan fungera om både stol och bänk med sina överdimensionerade ben, som ger en känsla av stabilitet, och en tunn sits. Jag valde alm som är hårt och vackert och som har ett Moa Sjöberg och stolen Flock. Foto Monica Westmanmer exklusivt uttryck än furu. Stolen är liten, flexibel och kan placeras lite överallt där människor väntar eller samtalar. Det är små individer som tillsammans blir en flock, säger hon.

Sommarparker

Pop-up-parker är en trend som hör sommaren till i storstäder som London och Paris, men också i Stockholm. Det poppar upp små parker på gatuutrymmen som dittills varit mellanrum och tomma ytor, platser med möjlighet att slå sig ner en stund och vila eller utbyta tankar med andra förbipasserande. Allt som behövs är en sittmöbel och kanske en blomlåda.

Nola Industrier har sett trenden och valde att låta Malmstens sistaårsstudenter inom möbeldesign utforska vilka möjligheter som finns i de tillfälliga ytor och rum som uppstår i städernas myller. Möblerna behöver kunna sättas upp och plockas bort, rymmas på en lastpall och hålla att användas år efter år.
Josef Franks fåtölj 930 av möbeltapetseraren Pia Mogfors på uppdrag av Svensk Tenn. Foto Monica Westman
Resultatet av Nolas och Malmstens gemensamma projekt visas i Greenhouse på Stockholms Furniture Fair, 4-8 februari 2020. I Malmstens Linköpings universitets monter står möblerna tätt, för här finns inte bara åtta möbler för pop-up-parker utan även ett antal gesällarbeten av studenterna inom möbelsnickeri, några av dem ritade av studenterna i möbeldesign. Dessutom ett exempel på möbeltapetsering, fåtölj nummer 930, ursprungligen ritad av Josef Frank, men nu framtagen helt i naturmaterial av Malmstens skickliga möbeltapetserare Pia Mogfors.

Gesällarbeten

Anna Engvall har designat sidebordet Styrsö som sedan möbelsnickaren Carl Angtoft tillverkat som sitt gesällarbete Möbelsnickaren Carl Angtofts gesällarbete Styrsö. Foto Monica Westmaninom möbelsnickeri. Bordet är inspirerat av Göteborgs skärgård med vågor och vatten.
– Det är fantastiskt att få arbeta med personer som är så kompetenta och kunniga som Carl, jag hoppas få fortsätta med det, säger hon.
Stryrsö är tillverkat i ask och lönn.

Ronja Hadders har ritat Bjurö, en förvaringsmöbel för spel, tidningar och enstaka böcker, inspirerat av Västerbottens stenhällar. Här är det möbelsnickaren Johanna Burström som är beställare och samarbetspartner och som tillverkat bordet som sitt gesällarbete. I en av lådorna som har samma mönster om intarsian i hyllan finns plats för pennor och andra småsaker och i den större lådan ryms tidningar. Bjurö är tillverkad i lönn.

Johanna Burströms gesällarbete Bjurö.
Foto Monica Westman
Eftersom det är gesällarbeten ingår såväl handsinkor som möbellås i båda dessa arbeten.

– Det är lite trångt i montern, men jag tycker att det också visar våra studenters stora kreativitet, säger en nöjd Leó Jóhannsson, avdelningschef vid Malmstens Linköpings universitet, lektor i möbeldesign och ansvarig för kursen Möbeldesign 5 där projektarbetet för en extern beställare, i detta fall Nola, ingår.

Förhoppningsvis kommer också någon eller några av möblerna i produktion, så håll utkik i städerna i sommar.

Läs mer om Malmstens

Lekfullt när Malmstens intar Lagaplan.

Lekfullt när Malmstens intar Lagaplan

Möbeldesignstudenter från Malmstens har skapat möblerna till årets sommartorg i Bagarmossen. Nu står Lagaplan redo för stora och små besökare – oavsett om man vill pusta ut eller leka!

Sebastian Mateu tillverkar en yxa.

Malmstens förändrade Sebastiáns liv

"Omkring mig sa folk att det var omöjligt. Men jag kom in. På Malmstens möbelsnickeriprogram. På Lidingö"

Tre personer står vid ett bord

Engagemang gör lärare bra

Vad gör en lärare riktigt duktig? Engagemang, ödmjukhet och verklighetsförankring, kanske? När de två första pristagarna (2020 respektive 2022) av Ingemars lärarpris träffas går samtalet från lärare som förebilder till studenter som lär för livet.

Campus Lidingö