Är du intresserad av att plugga affärsjuridik, medicinsk biologi eller matematik men vill veta vad man kan arbeta med efter studierna? Eller kanske undrar du vad en civilingenjör eller logoped gör en dag på jobbet?

Här träffar du några av våra alumner som berättar om jobb och karriär, vad de arbetar med idag och vägen dit. Alumner är tidigare studenter som lämnat studierna bakom sig och tagit klivet in på arbetsmarknaden. Följ med på deras resor!

Nedan hittar du porträtten, sorterade utifrån intresseområde:

Beteendevetenskap och samhällsvetenskap

Data, IT och logistik

Ekonomi och juridik

Ingenjörsutbildningar

Kultur, media och design

Lärarutbildningar

Matematik, naturvetenskap och miljö

Medicin och vård

Beteendevetenskap och samhällsvetenskap

Julia Larsson, LiU alumna.

Techprofil tackar LiU för karriär, kunskap och kärlek

Julia Larsson är en av de mest inflytelserika personerna inom tech i Sverige. Grunden till hennes framgång lades vid LiU. Hon är ett tydligt bevis för att det går att lyckas även om ambitionen i grundskolan och gymnasiet inte var så stark.

Porträttfoto av ung mörkhårig kvinna

Hana - psykolog och kulturbyggare

I mitt arbete känner jag att jag är med och bidrar med och till något. Jag har eget bolag och får välja mina kollegor och jobba med mycket bra människor. Det är nog det bästa!

Närbild av glad ung kvinna med brunt hår och blommig blus

Från face-to-face till appar

Det är kul att jag får kombinera mina kunskaper som psykolog i ett team med produktdesigners och utvecklare för att ta fram användarvänliga produkter som faktiskt förbättrar människors liv.

Data, IT och logistik

Porträtt av en ung man som ler mot kameran

Lucas, tidigare student på Flygtransport och logistik

Lucas Andersson är alumn från kandidatprogrammet i Flygtransport och logistik. Idag arbetar han som Supply Chain Trainee på Lidl Sverige. Här berättar han om det bästa med utbildningen och delar med sig av tips till dig som ska börja plugga.

Porträttbild av Victoria Eriksson, en ung kvinna med långt hår

Victoria, tidigare student på Flygtransport och logistik

Victoria Eriksson jobbar idag som affärssystemkonsult på Infor AB. Tidigare läste hon kandidatprogrammet i Flygtransport och logistik. Här berättar hon om utbildningen och hur det var att plugga på campus Norrköping.

Katarina Milososka framför flygplan på SAAM

"Det gäller att ta sig an utmaningen och vara lösningsorienterad"

Katarina Milososka tog sin kandidatexamen från Samhällets Logistik år 2015. Nu arbetar hon som Test Aircraft Coordinator på Saab Aeronautics.

Ekonomi och juridik

Elena Shabrova, alumn från Business Administration.

Hon gick från LiU till Google

− Digital marknadsföring och affärer, det kan man lära sig. Men de mjuka värdena ... att snabbt förstå kulturen i teamet, landet och den specifika marknaden. Det fick jag från SMIO vid Linköpings universitet, säger alumnen Elena Shabrova.

En person står och ler vid ett arbetsbord.

Så kan plaggen ändra storlek - uppfinningen föddes på LiU

Han kom till Linköpings universitet med drömmar om att revolutionera textilbranschen. Under sina ekonomstudier träffade Sam Issa LiU-forskare och deras samarbete landade i en uppfinning – en smart tråd som gör att plagg kan ändra storlek.

Pär Svärdson står framför en vägg med tavelpriser.

Pär Svärdson - från LiU till Apotea

Pär Svärdson, med dubbla examina från Linköpings universitet, är i dag en mångprisad entreprenör och grundare till de framgångsrika företagen Adlibris och Apotea. Allt började med att han insåg att studenter hade ont om pengar.

Ingenjörsutbildningar

Anders Whass

Anders Whass, tidigare student i byggnadsteknik

Anders Whass är alumn från högskoleingenjörsprogrammet i byggnadsteknik. Idag arbetar han med fastighetsutveckling och fastighetsförvaltning i både eget bolag och som delägare.

Magnus Thenander, beräkningsingenjör RUAG

Räknar på produkter till rymden

Största utmaningen med mitt jobb är att få till en robust produkt. Företaget lever på att vi har en 100% success rate och den måste vi behålla. På jorden kan vi ju testa hur mycket som helst men i rymden har vi bara en chans.

Furat Shamurad

Furat Shamurad, tidigare student i elektronikdesign

Furat Shamurad är alumn från civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign. Idag arbetar han som Integration Lead på Site solution på Ericsson.

Kultur, media och design

Elsa Torell-Nordgren alumnporträtt

Samarbeta och våga göra saker tillsammans

Elsa Torell-Nordgren tog examen från Möbeltapetserarprogrammet 2019. Nu driver hon egen verksamhet och delar en möbeltapetserarverkstad på Södermalm i Stockholm.

Porträtt av Klara Knutsson

Intarsian öppnade för möte mellan hantverk och konst

Klara Knutsson tog examen från Möbelsnickeriprogrammet 2021. Hon är nu verksam som konstnär och möbelsnickare och arbetar med tekniken intarsia.

Sebastian Mateu tillverkar en yxa.

Malmstens förändrade Sebastiáns liv

"Omkring mig sa folk att det var omöjligt. Men jag kom in. På Malmstens möbelsnickeriprogram. På Lidingö"

Lärarutbildningar

Matematik, naturvetenskap och miljö

Medicin och vård

Nu har första kullen på nya läkarprogrammet tagit examen

Efter att läkarprogrammet vid Linköpings universitet regionaliserades fördelas studenterna efter halva utbildningen på fyra studieorter: Linköping, Norrköping, Kalmar och Jönköping. I januari tog den första, historiska kullen examen.

Vendela Scheer klär på sig skyddskläder

Sjuksköterskan som blev doktor

En vanlig acnekräm bidrog till att ändra rutinerna på ortopedkliniken i Linköping. Och för operationssjuksköterskan Vendela Scheer var det en idé som ledde till en doktorsavhandling.

Håkan Edler tidigare student

Håkan, tidigare student

Håkan vill vara med och påverka sin framtid som sjuksköterska. Därför jobbar han som studenthandläggare på Vårdförbundet. Det har aldrig funnits så stora behov att förändra villkoren för de som arbetar inom vården, anser han.