Nyheter som ger dig en inblick i Barnafrids arbete med att samla och sprida kunskap om våld och övergrepp mot barn och unga.

Nyheter från Barnafrid

Barnhänder vid dator

Deltagare sökes till pilotfas för projekt om kodning av barnmisshandel

Hur kan hälso- och sjukvården förbättra kodningen av barnmisshandel och försummelse?  Det försöker EU-projektet TICANDAC ta reda på. Nu söker man deltagare som vill testa en ny webbutbildning.

Ett outtröttligt arbete för att skydda barn utsatta för misshandel

En ära jag aldrig hade kunnat föreställa mig sade professor och barnläkare Cindy W. Christian om promoveringen till medicine hedersdoktor vid Linköpings universitet.

Två kvinnor vid ett bord.

Barnafrid ger stöd till krigets Ukraina

De som jobbar med att hjälpa traumatiserade barn i Ukraina är själva i behov av stöd. Det nationella kunskapscentret Barnafrid vid LiU har fått i uppdrag att bidra med arbetsrutiner och metoder för en tillvaro där rädslan är ständigt närvarande.

Kvinna pratar med mindre pojke

Ny toolbox ger socialtjänsten kunskap om trauma

En ny toolbox för yrkesverksamma inom socialtjänsten har tagits fram som ett verktyg för hur man kan agera i kontakten med barn som upplevt svåra händelser.

Leksak i förgrunden i lekmiljö

Med fokus på familjecentraler

Barnafrid har i uppdrag från regeringen att stödja utvecklingen av kunskap om och i familjecentralernas verksamhet. Nu har Barnafrid fokus på familjecentraler och inlett ett samarbete med flera av dem runt om i landet.

Barnhänder gör ett hjärta på immigt fönster

Myndighetssamverkan kring barns rättigheter i skyddat boende

Regeringen har gett Länsstyrelserna i uppdrag att tillsammans med Barnafrid och Jämställdhetsmyndigheten genomföra kunskapshöjande insatser och främja erfarenhetsutbyte för att förverkliga intentionerna i det nya regelverket.

Hand som sträcker fram ett pass vid en passkontroll

Sverige får ett mer omfattande utreseförbud för barn och unga

Sveriges riksdag sa ja till en utvidgning av utreseförbudet som omfattar fler former av utsatthet och kränkningar. Den nya lagstiftningen ska skydda barn och unga mot skadliga utlandsvistelser.

Porträtt av Erica Mattelin som står och håller sin avhandling i händerna

Resiliens och hälsa hos barn och unga som flytt till Sverige

Den 12 april disputerade Erica Mattelin, doktorand hos Barnafrid, med avhandlingen Resiliens, psykisk hälsa och våldsutsatthet hos individer med tidigare eller nuvarande erfarenheter av att vara på flykt i Sverige.

Porträtt av kvinna (Seetha Murty)

Två förkämpar för barnen blir hedersdoktorer

Den indiska rektorn Seetha Murty har under hela sitt yrkesverksamma liv arbetat med barns och ungas lärande. Den amerikanska professorn Cindy W. Christian har ägnat sin karriär åt att utveckla omhändertagandet av misshandlade barn.

Hand som sträcker fram ett pass vid en passkontroll

Proposition om utvidgat utreseförbud för att skydda barn och unga

Regeringen vill skydda barn och unga från skadliga utlandsvistelser i större utsträckning än vad som är möjligt i dag. I en proposition till riksdagen föreslås att utreseförbudet i Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) ska utvidgas.

Nallebjörn med stickad tröja som sitter på en fönsterbräda och tittar ut.

Uppföljning visar att tillämpningen av barnfridsbrottet brister

Samhället behöver göra mer för att tillvara barnets rätt att bli hörd samt få skydd, stöd och behandling i ärenden som rör barnfridsbrott. Det visar en uppföljande kartläggning gjord av Barnafrid hösten 2023.

Louise Åhlén; NOA

Hon vill se mer samverkan kring barn utsatta för sexualbrott på nätet

Vi ser att ungas utsatthet på olika plattformar ökar, samtidigt som den tekniska utvecklingen går mycket fort och brottsligheten ändras i takt med den. Men polisen själv kan inte bryta brottsligheten själva, säger Louise Åhlén på NOA.