25 maj 2020

Som så mycket annat den här våren fick återträffarna för CKS-utbildningen ”Ledarskap i kommuner” hållas digitalt. Den 5 och 6 maj träffades deltagarna i den senaste omgången via Zoom för att avsluta och reflektera över sin tid tillsammans i utbildningen.

Foto på deltagare i digital konferens via Zoom
Deltagarna i återträffen för senaste omgången av ”Ledarskap i kommuner” var glada att ses, om än bara digitalt.

Den här återträffen blev också den sista för Lennart Kågström som haft en nyckelroll som ansvarig för den del av utbildningen som handlar om det personliga ledarskapet i en kommunal kontext. Lennart har varit en mycket uppskattad kursledare sedan 2010-talet. CKS är tacksamma över att han varit en del av vår lärandeverksamhet under en längre tid.

– Ska man på ett enkelt sätt sammanfatta det Lennart varit grymt bra på under åren så är det att han bidragit till att ge cheferna verktyg för att kunna "nyfiket utforska". Många som deltagit i utbildningen har framfört att detta har varit värdefullt för dem, säger Robert Jonsson, kursansvarig från CKS. Genom sitt lugn, sin förmåga att vara i nuet och att få folk att reflektera över sig själva och kring sina relationer med aktörer och ting har Lennart varit en stor tillgång.

– Lennart var också under en tid delaktig i en intern förändringsprocess på CKS där han var en viktig inspirationskälla för våra medarbetare. Vi vill tacka honom för allt han gjort och önska honom stort lycka till med sina framtida uppdrag, bland annat åt LKAB i Kiruna.

På frågan om vad Lennarts adepter tar med sig från utbildningen var många överens om att vikten av egen reflektion varit en viktig ingrediens:

Vikten av öppna frågor. Vara intresserad av den andres tankar.

Att förhålla sig till det som sker – nyfiket utforska! Man behöver inte alltid tycka som den andre, men intressant att få lyssna till den andres berättelse och synvinkel.

Life-space – hur det påverkar samt medvetenheten om sin egen ”ryggsäck”.

Förstå affekters påverkan samt nyfiket utforska.

Utbildningen har fått mig att reflektera mer – absolut!

Förstå affekters påverkan samt nyfiket utforska.

Kontakt

Fler nyheter från CKS

Två kvinnor och en man står vid ett runt bord

Höga ambitioner i stora kommuners klimatstrategier

Svenska kommuner har höga klimatambitioner och målen ofta är högt satta. Men vägen dit varierar. Det visar en ny rapport från rapport från forskare vid CKS. Studien lyfter bland annat fram vikten av lokalt engagemang och kapacitet.

en kille och hans hund ligger och vilar på en gräsmatta

Kommuner och regioner visar intresse för planering bortom tillväxt

Kommuner som flyttar fokus från tillväxt till människors välbefinnande bidrar till ett nytänkande som kan leda till hållbar utveckling i kommunerna. Det visar en ny rapport från Centrum för kommunstrategiska studier, CKS.

Tre personer står på en bro och lutar sig mot räcket

Drygt 20 miljoner till välfärdsforskning vid LiU

Tre projekt från LiU får totalt 20,9 MKR från Forte i utlysningen ”Tillämpad välfärdsforskning”. Ett av projekten ska belysa villkoren för de som har trillat mellan stolarna i välfärdsstaten. Projektet leds av Centrum för kommunstrategiska studier.

Senaste nytt från LiU

LiU och Region Östergötland satsar på AI och precisionshälsa

Ett centrum för informationsdriven precisionshälsa och en gemensam innovationsarena. LiU och Region Östergötland satsar inom områdena life science, medtech, innovation och informationsdriven precisionshälsa i ett nytt samarbetsavtal.

Den nya tekniken HILA-MR visas up på en mässa.

Ny typ av roderställdon tänker som en dator

Forskare vid Linköpings universitet utvecklar en ny typ av roderställdon som styrs med algoritmer – som en dator. Tekniken kan revolutionera framtidens flyg genom att spara både vikt, plats och energi.

Ängsytor i undervisningen: Nu går studenterna med håven

Förra sommaren identifierades totalt 17 gräsytor på Campus Valla med potential att hysa en blomrik flora om de tillåts växa upp. Bra, inte bara för den biologiska mångfalden och pollinatörer, nu används ängarna också i biologiundervisningen.