Senast publicerat med nyhetsmallen

Alex Enrich Prast i Amazonas skogar.

25 juli 2024

Träden överraskar – tar bort metan från atmosfären

Att träd är bra för klimatet genom att de tar upp koldioxid ur atmosfären är väl känt. Men nu står det klart att träden har ytterligare en viktig roll.

En person sitter och ler.

24 juli 2024

LiU-alumner hjälper industrin att spara pengar och energi

Han lämnade ett högavlönat jobb i gas- och oljeindustrin i Indien för en masterutbildning i hållbarhet och energiteknik på LiU. Sajid Athikkay ångrar inte u-svängen. Nu driver han ett företag som hjälper industrier att spåra och spara energi.

En man i kostym håller en grön växt i handen.

17 juli 2024

LiU med i megastudie om klimatbeteende

Vilket är bästa sättet att få oss människor att bete oss mer klimatvänligt? Forskare vid Linköpings universitet och Karolinska institutet har bidragit till en världsomspännande studie för att ta reda på det.

LiU-flaggor framför Kårallen på Campus Valla.

11 juli 2024

Distanskurser ökar mest när antagningen till hösten är klar

Det första antagningsbeskedet är här. LiU fortsätter att locka studenter och framför allt antagningen till fristående kurser och utbildningar på distans har ökat sedan tidigare år.

09 juli 2024

Möjligt att förutse nervskador av cancerbehandling

Många kvinnor som behandlats för bröstcancer med en typ av cytostatika, taxaner, får ofta biverkningar på nervsystemet. Nu har forskare vid LiU utvecklat ett verktyg som kan förutsäga hur stor risken är för den enskilda individen.

Kvinna i bygghjälm.

05 juli 2024

Hennes uppdrag är svårt – men kul och fullt möjligt

Vi är mitt uppe i en tuff omställningen som ska rädda vår miljö och leda till en mer hållbar utveckling. Då behövs innovationskraft och kunskap, menar Marie Trogstam, LiU-alumnen som nu är chef för hållbarhet och infrastruktur hos Svenskt Näringsliv.

Forskningsvagn åker på spår i Vadstena.

04 juli 2024

LiU och VTI banar väg för fjärrstyrda tåg

På en 150 år gammal smalspårsbana i Vadstena, som mäter endast tre fot i spårvidd, arbetar VTI och LiU med att utveckla och testa fjärrstyrningsteknik för tåg. Det är ett viktigt steg mot framtidens autonoma tåg som är säkra och effektiva.

Barnhänder vid dator

03 juli 2024

Deltagare sökes till pilotfas för projekt om kodning av barnmisshandel

Hur kan hälso- och sjukvården förbättra kodningen av barnmisshandel och försummelse?  Det försöker EU-projektet TICANDAC ta reda på. Nu söker man deltagare som vill testa en ny webbutbildning.

Emma och Lina, årets pristagare av Skolsamverkanspriset

02 juli 2024

Skolsamverkanspriset 2023

Årets skolsamverkanspris delas av två personer, Emma Björk och Lina Rogström. Kollegorna som har känt varandra sedan studierna vid Göteborgs universitet arbetar nu tillsammans på Institutionen för fysik, kemi och biologi.

Senast publicerat med artikelmallen

Närbild på två personers händer som håller i varandra.

22 juli 2024

REAGERA - Demens

I detta projekt utvecklar och testar forskarna två instrument (frågeformulär) som är tänkta att kunna användas för att upptäcka övergrepp mot äldre med mild till medelsvår demenssjukdom.

En hög med papper på ett skrivbord. Bildskärpan ligger på pappershögen.

Antagningen

Har du frågor kring antagning, behörighet och meritvärdering är du välkommen att kontakta Antagningsenheten.

Morgon med LiU

Morgon med LiU är ett samarbete mellan LiU och teknikkonsultföretaget Sweco där vi tillsammans erbjuder föreläsningar med inriktning mot hållbarhet. Vare sig du arbetar med hållbarhet eller bara är intresserad så är du varmt välkommen.

Texten

09 juli 2024

Välkommen på föreläsningar om hållbarhet

Under hösten 2024 är alla intresserade välkomna till föreläsningar i serien "Research just around the corner", som äger rum tisdagar vid lunchtid. Temat denna gång är hållbar transformation.

A bar code with an ISBN.

08 juli 2024

Tilldelning av ISBN

När du behöver ISBN och avhandlingsnummer till böcker och avhandlingar utgivna vid LiU vänder du dig till biblioteket. Här kan du också läsa om hur du gör när du ska leverera exemplar av din avhandling till biblioteket.

08 juli 2024

Nätbaserad handledarutbildning 1,5 hp

Utbildningen (som är digital) riktar sig till dig som tjänstgör inom Region Östergötland, kommunal, privat eller statlig verksamhet oavsett län, där studenter från Linköpings universitet genomför verksamhetsförlagd utbildning.

Två damer sitter vid ett bord och pekar på materail om 200 timmar.

200 timmar teknik

200 timmar Teknik i grundskolan – men hur ska man tänka och välja. CETIS vill inspirera dig som undervisar i Teknik i hur man kan använda de 200 timmarna fördelat på nio årskurser.

Tekniska högskolans examenshögtid 27 november 2021 i Linköping Konsert & Kongress.

Tekniska högskolans examenshögtid

Tekniska högskolan vid LiU arrangerar varje år en högtid för alla studenter som tagit examen. Bjud med vänner och familj till en minnesvärd dag med diplomering och middag.

Person sitter och läser tidning med titel

Från ved till www

Det här är ett undervisningsmaterial som har sin grund i Jan Garnerts skrift Från ved till www – när framtiden blev elektrisk. Det riktar sig främst till lärare i Teknik för årskurs 7–9.