Senast publicerat med nyhetsmallen

Bilden bestär av två delar: Fyra snittbilder av en hjärna på ena sidan och fyra snittbilder av en annan hjärna på andra sidan

26 april 2024

Syntetiska bilder kan spara mycket tid i sjukvården

AI gör det möjligt att snabbt och noga identifiera området som ska strålbehandlas vid behandling av cancertumörer. Men det råder brist på medicinska data att träna AI-modeller med. Försök pågår att träna dem med syntetiska medicinska bilder.

Förmultnat löv.

25 april 2024

En kemisk gåta löst – reaktionen som förklarar stora kolsänkor

En gåta som gäckat forskarvärlden i 50 år har nu fått sitt svar. Forskare från bland annat LiU har visat att en särskild typ av kemisk reaktion kan förklara varför organiskt material i sjöar och vattendrag är så motståndskraftigt mot nedbrytning.

Flaggor vajar utanför Studenthuset.

24 april 2024

LiU:s nya universitetsdirektör – en erfaren och driven chef

Anna Thörn blir ny universitetsdirektör vid LiU. Hon jobbar för närvarande som regiondirektör i Region Dalarna och har tidigare haft flera chefsbefattningar i Östergötland, bland annat som kommundirektör i både Norrköping och Söderköping.

23 april 2024

Doktorand utvald till prestigefyllda listan "Forbes 30 Under 30 Europe 2024"

Hanne Biesmans, doktorand vid Linköpings universitet, har valts ut till den årliga prestigefyllda listan "Forbes Under 30 Europe Class Of 2024" i kategorin Vetenskap och hälsovård.

Ambulans under utryckning

23 april 2024

Ny avhandling om kostnadseffektiv strokevård

Doktorsavhandlingen av Nicklas Ennab Vogel handlar om effektivisering av strokesjukvården. Samhällskostnaderna för strokesjukdomar är stora. Att insjukna i stroke har ofta långtgående konsekvenser för både enskild patient och för närmast anhöriga.

Studentsångare tågar på Valborg

Valborgstradition fyller 50 år

På valborgsmässoafton blir det som traditionen bjuder, vårsånger, vårtal och mösspåtagning med manskören Linköpings Studentsångare på Borggården utanför Linköpings slott. I år firar traditionen 50-årsjubileum.

Porträtt av Erica Mattelin som står och håller sin avhandling i händerna

22 april 2024

Resiliens och hälsa hos barn och unga som flytt till Sverige

Den 12 april disputerade Erica Mattelin, doktorand hos Barnafrid, med avhandlingen Resiliens, psykisk hälsa och våldsutsatthet hos individer med tidigare eller nuvarande erfarenheter av att vara på flykt i Sverige.

En man som håller händerna runt en illustration av ett hjärta.

22 april 2024

Pristagaren: ” Jag vill lära mig så mycket som möjligt om hur kroppen fungerar”

Tino Ebbers är 2024 års mottagare av Onkel Adams pris för framstående forskning vid Medicinska fakulteten. Hans forskning befinner sig i gränslandet mellan medicin och teknik och fokuserar på sjukdomar i hjärtat och blodkärlen.

Flygfoto över England och Frankrike

22 april 2024

Ny studie kartlägger skillnader i befolkningsutveckling inom länen

Det är stora skillnader i befolkningstillväxt inom och mellan Sveriges län. Det visar en ny studie från Centrum för kommunstrategiska studier, CKS.

Senast publicerat med artikelmallen

26 april 2024

AI-baserat interaktivt, individuellt och illustrativt lärande i matematik (AI4Ma)

Projektet om digitalt är lärande finansierat av Norrköpingsfonden. Inom AI4Ma kommer vi att utveckla nya AI-metoder för ett interaktivt, individuellt och illustrativt digitalt lärande i kursen Matematik 3C.

Informationsresurser i arbetslivet

Du kan fortsätta använda många av bibliotekets resurser även efter att du lämnat universitetet och kommit ut i arbetslivet. Förutom information om hur du kan använda biblioteket som alumn, får du här tips på informationsresurser inom olika områden.

Bild över bokryggar på gamla böcker

Specialsamlingar

Bibliotekets specialsamlingar omfattar bland annat Ejnar Fors Bergströms Färösamling, DDR-Kulturcentrums bibliotek, Fröbelinstitutets bibliotek samt boksamlingar som tillhört Elias Wessén och Sven Stolpe.

Under forskarutbildningen vid Tekniska fakulteten

Här har vi samlat information som vi hoppas är av nytta under forskarutbildningen vid Tekniska fakulteten. Läs mer om bland annat individuella studieplaner, handledning och tillgodoräknande.

hus Villa Baro

Vivekas Kunskapsinternat

Varje år arrangeras ett tvärvetenskapligt kunskapsinternat för doktorander inom humaniora och samhällsvetenskap vid Linköpings universitet. Här ges möjlighet till intellektuella utbyten och innovativa workshops i en naturskön miljö i Åtvidaberg.

Prenumerera på Forskning och samhälle

I LiU:s nyhetsbrev kan du ta del av de senaste nyheterna inom forskning och samverkan på LiU. Du får också inbjudningar till intressanta evenemang om forskning och samverkan i regionen. Nyhetsbrevet kommer ut var tredje vecka.

En tjej sitter vid ett stort bord framför sin laptop och skriver.

Nätverk för gymnasieskolans Teknikprogram

Har du någon gång tänkt att du behöver prata med någon annan som undervisar i samma kurser som du? Vi har startat ett nätverk för dig som undervisar på Teknikprogrammet.

Pedagogik, undervisning och lärande

LiU har ett stort utbud av uppdragsutbildningar för personal i förskola, grundskola, gymnasieskola, folkhögskola och vuxenutbildning. Vi erbjuder allt i från korta, flexibla onlinekurser till hela utbildningsprogram som leder till examen.

Jobba hos oss på ISY

Institutionen för systemteknik (ISY) är en spännande plats för forskning och utbildning inom elektro- och systemteknik. Här formar vi framtidens tekniska utveckling i en dynamisk miljö där samverkan och stora industriella partnerskap står i centrum.